Mali Tatil Hangi Tarihlerde Uygulanacaktır;
Mali Tatilin, Kanunun 1. maddesinin 1. bendi gereği her yıl 01
Temmuz – 20 Temmuz (20’si dahil) arasında uygulanması karar altına
alınmıştır. Haziran ayının son gününün tatil gününe rastlaması halinde,
(2013 Yılı için böyle bir durum söz konusudur. 30.06.2013 tarihi Pazar
gününe denk gelmektedir.) mali tatil Temmuz ayının ilk iş gününden
sonraki gün başlar. 30 Haziran 2013 tarihinin Pazar gününe denk gelmesi
nedeniyle; Mali Tatil Başlangıcı 02 Temmuz 2013 – Salı günü olacaktır
2013 Yılı Mali Tatili 02 Temmuz 2013 – Salı Günü başlayıp, 22 Temmuz 2013 – Pazartesi günü akşamı sona erecektir.
2013-Mayıs Ayına ait Ba-Bs bildirimlerinin son verilme tarihi 02.07.2013 Salı günüdür.
Mali Tatile Rastlayan Yükümlülükler Ne Şekilde Uygulanacaktır;
Aşağıda sayılan ve son günü Mali tatile rastlayan işlemler ve
yükümlülükler, tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren 7 gün uzamış
sayılacaktır.
1- Beyana dayalı tarhiyatta, Kanuni süresinde verilmesi gereken
beyannameler, (Muhtasar, KDV, Damga (Sürekli-Süreksiz) beyannameleri)
2- İkmalen, re’sen veya idarece yapılan tarhiyatlarda, vadesi
mali tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar ile vergi cezaları ve
gecikme faizlerinin ödeme süresi
3- Vergi ve kesilen cezalara karşı talep edilecek uzlaşma ve ceza
indirim taleplerine ilişkin başvuru süreleri, İkmale Re’sen veya
idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükellefin uzlaşma talep etme
veya cezada indirim istemesi vergi/ceza ihbarnamesinin kendisine
tebliğinden itibaren 30 gündür. Süre sonunun Mali Tatile rastlaması
halinde Bu süre de yine 27.07…. tarihine uzayacaktır. Uzlaşma sonucu
ödenmesi gereken tutarların Mali Tatil dönemine denk gelmesi halinde,
ödeme süresi mali tatilin sona erdiği 20.07... tarihinden itibaren 7
gün sonrası yani 27.07…. olacaktır.
4- Devamlı bilgi verme hükümleri kapsamında verilmesi gereken bilgilerin verilmesine ilişkin sürelerde
Mali Tatile Rastlayan Muhasebe Kayıt Süreleri Ne şekilde Uygulanacaktır;
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre belirli sürelerde yapılması gereken Muhasebe kayıt
Süreleri, bildirim süreleri ve vergiyle ilgili işlemlere ilişkin dava
açma süreleri mali tatil süresince işlemez. Belirtilen süreler mali
tatilin bitiminden itibaren tekrar işlemeye başlar
Örnek 1 : Mükellef (F)’nin, 5 Temmuz 2013 tarihinde yaptığı satışa ilişkin olarak düzenlediği
aynı tarihli faturasını defterlerine kaydetme süresi (muamelelerin muhasebe fişi
kullanılmadan doğrudan defterlere kaydedildiği durumda), söz konusu faturanın
düzenlenme tarihinden itibaren 10 gün olup, bu süre 15 Temmuz 2013 tarihinde
sona erecektir. Ancak, söz konusu sürenin mali tatile rastlayan 10 günlük kısmı
işlememiş sayılacağından, defterlere kaydetme süresi 31 Temmuz 2013 tarihinde
(bu tarih dahil) sona erecektir.
Mali Tatil Süresince İnceleme Yapılabilir mi ;
Mahkeme kararı veya Cumhuriyet Savcılıklarının talebi üzerine ya da
Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre yapılan aramalı incelemeler hariç
olmak üzere, malî tatil süresince inceleme amacıyla defter ve belgelerin
ibrazı talep edilemez, mükellefin işyerinde incelemeye başlanılmaz.
Mali Tatil Süresince Mükellefe Vergi ve Cezaların bildirimi;
Tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri ile mahsup taleplerine
yönelik olanlar hariç, bilgi isteme talepleri mükelleflere, vergi ve
ceza sorumlularına bildirilmez. Ancak tatil süresi içinde gerçekleşen
tebligat işlemlerinde süre, malî tatilin son gününden itibaren işlemeye
başlar.
Hangi Yükümlülükler için Mali Tatil UYGULANMAYACAKTIR
Gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından tarh
ve/veya tahsil edilen vergi, resim ve harçlarla ilgili olarak malî tatil
uygulanmayacaktır. İthalde alınan K.D.V. Emlak Vergisi, Çevre Temizlik
Vergisi, Kaynak Kullanımı Destekleme fonuna ilişkin bildirim ve
ödemeler hakkında Mali Tatil hükümleri uygulanmayacak olup, sayılan
bildirim ve ödemeler her zaman olduğu gibi kanuni süresinde
yapılacaktır.
Mali Tatil Nedeniyle Uzayan Beyannamelerin Ödeme Süresi de Uzayacaktır.
Beyana dayanan ve beyanname verme süresi malî tatil nedeniyle uzamış olan vergilerde ödeme süresi (aynı ay içerisinde kalmak kaydıyla), uzayan beyanname verme süresinin son gününden itibaren üçüncü günün mesai saati bitimine kadar uzamış sayılır.
Mali Tatil Nedeniyle Ödeme Süresi UZAMAYACAK YÜKÜMLÜLÜKLER;
1- Özel tüketim vergisi, banka ve sigorta muameleleri vergisi, özel iletişim vergisi ile şans
oyunları vergisine ilişkin olarak verilmesi gereken beyannamelerin verilme ve ödeme
süreleri, ((Danıştay Yedinci Daire Başkanlığının 23.12.2011 tarihli ve Esas
No:2009/2636, Karar No:2011/9721 sayılı kararı ile iptal
edilmiştir.) Danıştay’ın iptal kararı sonrası sayılan beyannamelerin
verilmesi ve ödemelerinin yapılması da Mali Tatil Kanunu kapsamında
uzatılmıştır.
2- İcra yoluyla yapılan satışlarda katma değer vergisi uygulamasına yönelik (5) No.lu Katma
Değer Vergisi Beyannamesinin verilme ve ödeme süresi,
3- Sürekli beyanname vermek zorunda olanlar dışındaki resmi
kuruluşlar tarafından müzayede mahallerindeki satışlar dolayısıyla
tahsil edilen katma değer vergisinin, 15 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin
(I/3) bölümünde belirtilen ödeme süresi,
4- 1512 sayılı Noterlik Kanununun 118 inci maddesine göre noterler tarafından tahsil edilen
damga vergisi ve harç bedellerinin anılan Kanunun 119 uncu maddesi uyarınca ilgili vergi
dairesine bildirilmesine ilişkin olarak verilecek beyannameler ile süreksiz yükümlülük
şeklinde değerlendirilen ve 492 sayılı Harçlar Kanununa göre verilen (1), (2) ve (4) No.lu
Beyannamelerin verilme ve ödeme süreleri,
5- Kanuni süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannamelerin ödeme süresi. (Danıştay
Yedinci Daire Başkanlığının 23.12.2011 tarihli ve Esas No:2009/2636,
Karar No:2011/9721 sayılı kararı ile hukuken yok hükmünde olduğu
kararlaştırılmıştır.) Mali tatil kapsamına alınmıştır.
Mali Tatilin Sosyal Güvenlik Uygulamalarına Etkisi;
Malî tatil ilan edilen döneme rastlayan tarihlerde 5/5/1983 tarihli
ve 2821 sayılı Sendikalar Kanunu, 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı
İşsizlik Sigortası Kanunu ve 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş
Kanununa göre işverenlerce yapılması gereken, iş kazası ve meslek
hastalığı bildirimleri dışında kalan beyan, bildirim ve ödemeler;
2/9/1971 tarihli ve 1479 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar ve Diğer Bağımsız
Çalışanlar Sosyal Sigortalar Kurumu Kanunu ile 17/10/1983 tarihli ve
2926 sayılı Tarımda Kendi Adına ve Hesabına Çalışanlar Sosyal Sigortalar
Kanununa tâbi sigortalıların, 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal
Sigortalar Kanununa tâbi işverenlerin, 17/10/1983 tarihli ve 2925 sayılı
Tarım İşçileri Sosyal Sigortalar Kanununa tâbi sigortalıların yapmakla
yükümlü olduğu iş kazası ve meslek hastalığı bildirimleri dışında
kalan beyan, bildirim ve ödemeler, 1 inci maddede belirtilen süreler
kadar ertelenir.
Özet
Ekonomik yönü öne sürülerek, çok kısıtlı bir zamana sıkıştırılıp yasalaşan Mali Tatil, kapsadığı
zaman açısından değerlendirildiğinde, yoğun ve yorucu mesleki iş
yükünün arasında dinlenme ve toparlanmaya hiç vakit bulamayan muhasebe
mesleğini icra edenlerin taleplerinin yerine getirilmesinde, neredeyse
hiçbir etkisi olmamış, sadece adı Mali Tatil olan yeni bir kavram
doğurmuştur. Mali Tatil ile getirilen Tatil, gerçek anlamda sadece 3-4
gündür. 3-4 gün’lük tatil için yasa çıkartılmasının ne kadar gerekli
olduğu konusu, yorum yapmaya bile değmeyecek niteliktedir. Mali Tatil
ile getirilen ve özellikli birkaç istisnanın dışında muhasebe mesleğinin
genelini ilgilendiren beyanname ve bildirimlerin verilme süreleri ile
ilgili mali tatil öncesi ve sonrası durum incelendiğinde Mali Tatil’in
aslında bu haliyle pek bir fayda sağlamadığı da net bir şekilde
görülmektedir.
Belirtilen Vergi Beyannameleri ile tahakkuk eden Vergilerin Ödeme
Süreleri Mali Tatil döneminde 31.07.2013 Pazartesi (Normal Dönemde Her
Ayın 26’sı) olup, ödemede getirilen erteleme sadece 5 gündür, S.S.K.
primlerinin ödeme tarihinde, Mali Tatil ile getirilen bir değişiklik
olmamıştır.
Meslek örgütlerinin ve mesleği icra eden tüm kesimlerin, tüm yılın
yoğunluğunu, yorgunluğunu, üzerlerinden atmaları, yeni dönemi
planlamaları, kendilerine ve ailelerine beyanname ve bildirimler arasına
sıkıştırılmış küçük anlar değil daha nitelikli zaman ayırabilmeleri,
biraz da kendi muhasebelerini yapabilmeleri için, Mali Tatilin
kesintisiz olarak 1 ay boyunca uygulanması, bu süre içerisindeki tüm
beyanname ve bildirimlerin izleyen ayın bildirimleri ile beraber
yapılması ve ödemelerinin de aynı şekilde iki ayı kapsayacak şekilde
yapılmasının sağlanması halinde Mali Tatil gerçek anlamını bulacaktır.
Bütçe ve ödemeler dengesi nedeniyle böyle bir uygulamanın yapılması
mümkün görünmemektedir. Muhasebe Meslek camiası da bunun bilincinde ve
sorumluluğundadır. Ancak beklenti; her geçen sene Muhasebe Meslek
camiasına yüklenen angaryaların artık son bulması ve belli bir planlama
dahilinde halen mükerrer olarak istenilen bildirimlerin
kaldırılmasıdır. Özellikle Son beş yıla bakıldığında her geçen yıl SGK,
Maliye ve diğer devlet kurumları tarafından sürekli ilave bildirimler
istenmektedir. Bu bildirimlerin tamamı Muhasebe meslek mensuplarınca
hazırlanmaktadır. Zaten var olan iş yükü katlanarak artmaktadır. Bu
formlar sadece veri girişi yapılıp kolayca yapılabilen formlar
değildir. Sürekli uzatılmak zorunda kalınan beyanname verme süreleri bu
iş yükünün en büyük ispatıdır. Mali tatil kavramını anlamlaştırabilmek
için ilave getirilen iş yüklerinin azaltılması faydalı ve verimli
olacaktır. Beklentide bu yöndedir. Bu beklentinin karşılanması
gerekmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder