Elektronik defter (1)
Maliye Bakanlığı’nın yayımlamış olduğu; “Elektronik defter genel tebliği”ne çarşamba günü ele almış bugün de kaldığımız yerden devam ediyoruz.
Söz konusu tebliğ incelendiğinde, şimdilik, tüm mükellefleri kapsamadığı görülecektir.
Bu nedenle bugünkü yazımızda konu başlıkları ile bunlar içinden bazı bölümleri aktarmakla yetineceğiz.
Tebliğin devam eden bölümlerinde; “3.2. Yazılımların Uyumluluk Onayı,
3.3. Elektronik Defter Oluşturma, 4. Elektronik Defterlerin Muhafazası
ve İbrazı, 5. Elektronik Defter İzninin İptali, 6.Sorumluluk ve Cezai
Müeyyideler, 7. Diğer Hususlar, 8. Yürürlükten kaldırılan tebliğ ve
yürürlük” başlıkları bulunmaktadır. Biz bunlardan elektronik defter
oluşturma bölümünü sizlerle paylaşacağız.
Elektronik defter oluşturma:
3.3.1. Bu Tebliğ kapsamında kendilerine izin
verilenler, www.edefter.gov.tr internet adresinde duyurulan format ve
standartlara uygun olarak ve aylık dönemler itibarıyla elektronik
defterlerini oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır. Defterlerini
elektronik defter biçiminde tutmaya başlayanlar, söz konusu defterlerini
kâğıt ortamında tutamazlar.
3.3.2. Elektronik defter tutma sürecinde hesap
döneminin ilk ayının beratının alınması açılış onayı, son ayının
beratının alınması ise kapanış onayı yerine geçer.
3.3.3. Uygulamadan yararlananlar, aylık dönemler
itibarıyla oluşturdukları elektronik defterler için, aşağıda yer alan
adımları izleyerek berat almak ve bunları istenildiğinde ibraz etmek
üzere muhafaza etmek zorundadırlar.
a) Gerçek kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip
eden ayın son gününe kadar (Aralık ayına ilişkin defterler gelir vergisi
beyannamesinin verilme süresinin sonuna kadar) kendilerine ait güvenli
elektronik imza ile imzalar.
b) Tüzel kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip
eden ayın son gününe kadar (Hesap döneminin son ayına ait defterler
kurumlar vergisi beyannamesinin verilme süresi sonuna kadar) kendilerine
ait mali mühür ile onaylar.
c) İmzalı veya mühürlü defterler için berat dosyaları oluşturulur ve
bu dosyalar Elektronik Defter Uygulaması aracılığı ile Başkanlığın
onayına sunulur.
ç) Başkanlık mali mührünü de içeren beratlar elektronik defter
tutanlar tarafından indirilerek istenildiğinde ibraz edilmek üzere
ilgili olduğu elektronik defterler ile birlikte muhafaza edilir.
3.3.4. Aylık dönem, sadece onaya sunulan ayın defter
kayıtlarını ifade etmekte olup, önceki aylara ait kayıtları içermez.
Ancak, hesap dönemi veya takvim yılı içinde, defterlerini elektronik
ortamda oluşturmaya başlayanlar, izleyen ilk ayda oluşturacakları
elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin başından içinde
bulundukları döneme kadar gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer
vereceklerdir. Ayrıca elektronik defter tutmaya başladıkları tarih
itibarıyla eski defterlerine kapanış tasdiki yaptıracaklardır.
3.3.5. Yukarıda sayılan adımların neticesinde
oluşturulan elektronik defterler, Başkanlık tarafından onaylanan
beratları ile birlikte V.U.K. ve T.T.K kapsamında geçerli kanuni defter
olarak kabul edilecektir.
3.3.6. Başkanlık tarafından gerçekleştirilen berat
verme işlemi, ilgili defterlerde yer alan kayıtların içerik ve gerçeğe
uygunluk denetimi anlamına gelmemekte ve herhangi bir vergi incelemesini
veya diğer incelemeleri ifade etmemektedir.
3.3.7. Herhangi bir kesinti veya sistem arızası
nedeni ile beratların Başkanlık tarafından onaylanması işleminin
gerçekleştirilememesi durumunda söz konusu beratlar, güvenli elektronik
imza (gerçek kişiler için) veya mali mühür (tüzel kişiler için) ile
zaman damgalı olarak imzalanacak veya onaylanacaktır. Bu kapsamda
kullanılacak olan zaman damgaları TÜBİTAK-UEKAE’den temin edilecektir.
Beratların, Başkanlığa sunumunu engelleyen kesinti veya arıza durumunun
ortadan kalkmasını takiben ilgili beratların tekrar Başkanlık onayına
sunulması işlemi gerçekleştirilecektir.
Engin MALAY
Yenigün Gazetesi
Yenigün Gazetesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder